Zadania w projekcie
Zajęcia dydaktyczno - wyrównawcze
W projekcie zaplanowano zajęcia dydaktyczno-wyrównawcze dla 20 grup uczniów ( w roku szkolnym 2019/20 - 10 grup po 6 uczniów w grupie; w roku 2020/21 - 10 grup po 6 uczniów w grupie), każda z grup będzie liczyć 6 uczniów. Zajęcia odbywać się będą z następujących przedmiotów -matematyki (8 grup); informatyki (8 grup); fizyki (2 grupy) i biologii (2 grupy). W pierwszym roku projektu odbywać się będą zajęcia z następujących przedmiotów - 4 grupy matematyki; 4 grupy informatyki; 1 grupa fizyki; 1 grupa biologii. Celem tych zajęć będzie lepsze przygotowanie ucznia do egzaminu zewnętrznego na poziomie podstawowym i rozszerzonym. O planie wynikowym prowadzonych zajęć będą decydowali nauczyciele prowadzący, po wcześniejszej analizie testów kwalifikacyjnych przygotowanych specjalnie w celu ustalenia zakresu braków. Wspólną cechą prowadzonych zajęć będzie fakt, że ich tematyka wykraczać będzie poza obszar podstawy programowej danego przedmiotu. Zajęcia odbywać się będą w multimedialnych pracowniach przedmiotowych, wyposażonych w stanowiska komputerowe, tablice multimedialne i niezbędne pomoce naukowe. Wykorzystanie technologii ITC pozwoli uczniom na lepsze przygotowanie się do wyżej wymienionych egzaminów. Obserwując kolejne roczniki uczniów szkoły ponadgimnazjalnej, można stwierdzić, że wbrew pozorom, wiedza i umiejętności informatyczne młodych ludzi nie są większe. Najczęściej ograniczają się do wykorzystywania gier, portali społecznościowych, a tylko czasem plików niosących konkretną wiedzę. Jest to szalenie ograniczona umiejętność, dlatego w ramach projektu proponujemy uczniom ZS 6 udział w zajęciach podnoszących ich kompetencje ICT. W ramach zajęć wyrównawczych prowadzone będą działania, mające na celu lepsze przygotowanie uczniów do wymogów matury na poziomie rozszerzonym z informatyki, co powinno zaowocować wyższym poziomem zdawania tego egzaminu. W ramach prowadzonych zajęć o charakterze pozalekcyjnym planujemy działania, których celem jest osiągnięcie wysokiego poziomu umiejętności i wiedzy naszych uczniów. W tym celu wykorzystane zostaną istniejące w szkole pracownie komputerowe (7 pracowni; liczba stanowisk od 12 do 16).
Zajęcia rozwijające uzdolnienia
Inną formą wsparcia uczniów ZS 6 są zajęcia rozwijające uzdolnienia. Prowadzone one będą metodą projektu, zakres materiału określony zostanie przez prowadzącego zajęcia nauczyciela-specjalistę po konsultacjach i uzgodnieniach z uczestnikami zajęć. Zajęcia przewidziane będą dla 10 grup, każda z grup będzie liczyć 6 uczniów. ( 4 grupy matematyki, 2 informatyki, 2 fizyki i 2 grupy języka niemieckiego) Główny nacisk w czasie realizacji zajęć rozwijających uzdolnienia położony zostanie na przedmioty matematyczno-przyrodnicze i informatyczne. Wspólną cechą wszystkich tych zajęć będzie fakt, że ich tematyka wykraczać będzie poza obszar podstawy programowej danego przedmiotu, dlatego adresowane są one do uczniów szczególnie zainteresowanych rozwijaniem swoich kompetencji. Zajęcia rozwijające uzdolnienia uczniów odbywać się będą w multimedialnych salach przedmiotowych: matematyczno-informatycznej, informatycznej, fizycznej i języka niemieckiego.
Zajęcia z zakresu doradztwa zawodowego
Jednym z ważniejszych etapów realizacji projektu są zajęcia z zakresu doradztwa zawodowego. Szkoła nie zatrudnia doradcy zawodowego, uczniowie mogą jedynie skorzystać z jego pomocy przy okazji współpracy z Poradnią Psychologiczno-Pedagogiczną lub ośrodkiem doradczym działającym w CKU. Są to jednak sporadyczne kontakty, które nie pozwalają uczniowi na pełne rozpoznanie własnych mocnych i słabych stron. Często kończy się to wyborem uczelni i kierunku, który albo okazuje się zbyt trudny, co skutkuje rezygnacją z dalszego kształcenia, albo nie jest atrakcyjny na rynku pracy. Celem zajęć jest przede wszystkim pobudzenie aktywności uczniów, którzy po skończeniu szkoły zdecydują stać się pracodawcami, zakładając mikro i małe przedsiębiorstwa. Wiedza i umiejętności poruszania się po rynku pracy, zakładania i prowadzenia własnej działalności gospodarczej wpisuje się w jedną z zasad wskazanych w dokumentach Unii Europejskiej. Celem bloku doradztwa zawodowego i wsparcia psychologicznego będzie przede wszystkim doprecyzowanie oczekiwań ucznia, określenie jego możliwości i preferencji oraz wyposażenie go w wiedzę o samym sobie. Działania te są szczególnie ważne dla uczniów naszej szkoły np. samozatrudnienie pozwoli im na równoczesne podnoszenie kompetencji poprzez studia wyższe. Da im również praktykę na przyszłość, gdy po skończeniu studiów zdecydują się na dalsze rozwijanie swojej działalności gospodarczej.
Zajęcia z języka niemieckiego
Wśród propozycji zajęć znalazła się oferta języka niemieckiego. Język ten jest jednym z dwóch języków obcych prowadzonych w szkole, jednak uczniowie nie wybierają go jako języka w czasie matury. Jest w szkole grupa uczniów zainteresowanych podnoszeniem swoich kompetencji z języka niemieckiego i być może także do nich adresowane będą te zajęcia. Ich program również wykraczał będzie poza podstawę programową. Dla nich także przewidziano zajęcia w projekcie. Zaplanowano 2 grupy w każdym roku szkolnym.
Studia podyplomowe dla nauczycieli
W tym zadaniu planuje się objęcie 5 nauczycieli szkoły (w tym cztery kobiety) studiami podyplomowymi. Wybór konkretnej formy doskonalenia wynika ze szkolnego pięcioletniego planu rozwoju doskonalenia zawodowego i planów rozwoju konkretnych nauczycieli. Dwóch nauczycieli weźmie udział w studiach z zakresu doradztwa zawodowego, a trzech nauczycieli w podyplomowych studiach z zakresu pomocy psychologiczno – pedagogicznej. Obecnie szkoła nie posiada własnych doradców zawodowych. Studia podyplomowe w zakresie doradztwa zawodowego pozwolą szkole uniezależnić się od zewnętrznych doradców, co znacznie usprawni jej funkcjonowanie oraz poszerzy jej ofertę edukacyjną. Natomiast studia z zakresu pomocy psychologiczno-pedagogicznej pozwolą zwiększyć zakres udzielanej pomocy uczniom, w szczególności uczniom potrzebującym kształcenia specjalnego, których z roku na rok jest coraz więcej.
Zaawansowany kurs językowy
Współczesny świat stawia mnóstwo wyzwań. Jednym z nich jest posługiwanie się językami obcymi. Jednym z zaplanowanych działań w projekcie jest specjalistyczny i intensywny kurs języka angielskiego, którym objęci zostaną nauczyciele matematyki, informatyki i biologii. Planujemy w I roku intensywny kurs w dwóch grupach, z których jedna to będą nauczyciele przedmiotów ogólnokształcących, a druga nauczyciele informatyki. Zaplanowany intensywny kurs specjalistyczny wyposaży uczestniczących w nim nauczycieli w dodatkowe narzędzie, dzięki któremu będą oni mogli w ramach prowadzonych przez siebie zajęć wprowadzać elementy lub części bloków treści przedmiotowych w języku angielskim. Będzie to się działo na matematyce, informatyce i biologii. Wybrane elementy zajęć z zakresu przedmiotów matematyczno-przyrodniczych i informatyki odbywały się będą w języku angielskim(CLIL). Metoda CLIL jest już wykorzystywana w szkole na zajęciach fizyki i niektórych przedmiotów zawodowych z zakresu budownictwa. Podobne działania deklarują inni nauczyciele, barierą jest jednak zbyt niski poziom znajomości języka. Planujemy w I roku intensywny kurs w dwóch grupach z których jedna to nauczyciele przedmiotów ogólnokształcących, a druga to nauczyciele informatyki. Metodę CLIL będzie można zastosować przede wszystkim na zajęciach rozwijających uzdolnienia uczniów w II roku trwania projektu. Pozostanie ona jako wartość dodana w pracy szkoły powodując, że zajęcia będą bardziej atrakcyjne, zwiększą się kompetencje językowe uczniów, wzrośnie także ich konkurencyjność na rynku pracy. W kursie uczestniczyć będzie 7 nauczycieli (3 kobiety i 4 mężczyzn). Umiejętność ta pozostanie jako wartość dodana w pracy szkoły powodując, że zajęcia będą bardziej atrakcyjne, zwiększą się kompetencje językowe uczniów, wzrośnie także ich konkurencyjność na rynku pracy.
Wycieczki naukowo - edukacyjne
Planujemy także organizację 4 wycieczek naukowo - edukacyjnych (wyjazdy 2-dniowe). W ich trakcie nastawieni będziemy przede wszystkim na odwiedzenie instytucji, które mają charakter popularyzowania nauki, takich jak Centrum Nauki Kopernik, Hydropilis - centrum wiedzy na temat wody, Planetarium oraz Centrum Nauki i Techniki. Wyjazdy będą miały miejsce we wszystkich 3 latach trwania projektu (dwóch latach szkolnych), będą to dwie wycieczki do Warszawy oraz jedna do Wrocławia i jedna do Łodzi. Wycieczki będą miały charakter nagrody dla uczniów za ich zaangażowanie w realizację projektu. Łącznie w wycieczkach zaplanowany jest udział 180 uczestników - dla najaktywniejszych uczestników projektu przewidujemy dwie formy poznawczo-turystyczne.
Wycieczka do Warszawy
W projekcie planowane są dwie wycieczki do Warszawy, w dwóch kolejnych latach trwania działań. Wycieczki planowane są dla 50 uczniów - uczestników projektu (dwie wycieczki = 100 uczestników). Są to wyjazdy 2-dniowe. W ich trakcie nastawieni będziemy przede wszystkim na odwiedzenie instytucji, które mają charakter popularyzowania nauki - np. Centrum Naukowe Kopernik, Muzeum Techniki, itp. Wyjazd do Warszawy jest często pierwszym kontaktem naszych uczniów ze Stolicą. Wśród nich ogromnym zainteresowaniem cieszy się przede wszystkim Centrum Naukowe Kopernik. 2-dniowywyjazd pozwoli im na poznanie Miasta, jego współczesnego oblicza i charakterystycznych obiektów. Wycieczki będą miały charakter nagrody dla uczniów za ich zaangażowanie w realizację projektu.
Wycieczka do Łodzi
Kolejną propozycją skierowaną do uczestników projektu jest wycieczka do Łodzi. Odbędzie się ona w listopadzie 2019 roku. Również ta forma to działanie 2-dniowe. W planie zwiedzania znajdą się: Muzeum Animacji Se-Ma-For, Planetarium oraz Centrum Nauki i Techniki i inne. Celem poznawczym działania jest przede wszystkim przybliżenie uczniom wiedzy o ośrodkach przemysłowych w Polsce, pokazanie najważniejszych osiągnięć drugiej połowy XX wieku i pierwszych dziesięcioleci XXI.
Wycieczka do Wrocławia
W 2020 roku planujemy także wycieczkę do Wrocławia. Przygotowania ona będzie dla grupy 40 uczniów. To także wycieczka 2-dniowa. w planie zwiedzania znajdą się miedzy innymi Hydropilis - centrum wiedzy na temat wody, Muzeum Gier i Komputerów Minionej Epoki, Humanitarium - ogród doświadczeń i inne. Celem wycieczki jest przede wszystkim uczulenie młodych ludzi na obcowanie z szeroko pojętą kulturą, pokazanie, że czasem najbardziej interesujące doświadczenia można obejrzeć właśnie w instytucjach, które poprzez samą swą nazwę wydają się Im się nie ciekawe. Rekrutacja uczestników będzie przebiegać wśród uczniów, którzy nie znajdą się na listach innych wyjazdów - do Warszawy czy Łodzi.
Projekt ekologiczny
Rewitalizacja terenów po przemysłowych w mieście Ruda Śląska
Problemem współczesnych młodych ludzi jest mała wiedza o otaczającym ich świecie. Wynika to z braku pobudzenia aktywności lokalnej. Dlatego proponujemy naszym uczniom projekt o charakterze ekologicznym. będą to warsztaty o charakterze ekologicznym, których celem będzie zgromadzenie dokumentacji fotograficznej zmian dziejących się w ekosystemie Rudy Śląskiej. Wśród naszych uczniów jest coraz większa grupa takich, którzy zainteresowani są ochroną środowiska. W poprzednich latach szkoła wielokrotnie podejmowała działania propagujące postawy proekologiczne. W ramach projektu pragniemy odpowiedzieć na pytanie, w jaki sposób sama natura naprawia błędy człowieka. Chcemy w ten sposób wyjść na przeciw zainteresowań naszych uczniów, ale odpowiedzieć także na szersze zainteresowanie mieszkańców Miasta. W tym zadaniu planuje się przeprowadzenie projektu naukowego którego celem jest dokładniejsze poznanie, topografii oraz zmian ekologicznych terenu zamieszkania uczestników projektu. Ma on również na celu pogłębienie kompetencji kluczowych takich jak organizacja pracy w małych zespołach zdobywanych na pozostałych zajęciach dydaktyczno -wyrównawczych zaplanowanych w projekcie.
Jednym z działań w projekcie jest badanie zasobów naturalnych i stanu przyrody na ternie Miasta Ruda Śląska. Celem powyższych działań jest udokumentowanie w jaki sposób tereny zdegradowane przez przemysł zostały ponownie "zaanektowane" przez przyrodę. Formą dokumentowania będą zielniki przygotowywane przez uczniów pod nadzorem biologa oraz dokumentacja fotograficzna pokazująca zmiany w ekosystemie Miasta. Powszechnie wiadomo że na terenie Miasta pojawiają się zwierzęta, których jeszcze parę lat temu w ogóle nie było. Celem projektu jest uświadomienie młodym ludziom, że takie zmiany zachodzą, mają one pozytywny wpływ na nasze funkcjonowanie a obserwacja przyrody może stać się jednym z bardziej interesujących przedsięwzięć w życiu. Plonem będą dokumenty fotograficzne i karty zielników zaprezentowane w formie wystawy, każdy eksponat zostanie opisany, w budynku szkoły a następnie w budynku Urzędu Miasta. W ramach wydatku przewiduje się - zakup materiałów do przygotowania wystawy (np. antyramy, sztalugi, druk zdjęć wielkoformatowych itp.), koszty związane z przejazdem uczniów w wybrane miejsca w mieście, zakup kluczy klasyfikacji roślin.
Udział uczestników w projekcie jest dobrowolny, grupa nie może jednak liczyć więcej niż 21 uczniów, ponieważ praca nad opracowaniem zbiorów i przygotowaniem materiałów przebiegać będzie w siedmiu trzy osobowych zespołach, dzięki czemu uczniowie ćwiczyć będą współpracę w grupach, doskonalić kompetencje personalne, uczyć się planowania i konsekwentnego realizowania założonych celów.
Warsztaty przyrodnicze
W działanie wpisany jest pięciogodzinny warsztat prowadzony przez zawodowego biologa lub leśnika w czasie którego uczniowie poznają metody konserwacji roślin ich selekcjonowania i doboru, zasady opracowania opisów do zielnika i dokumentacji fotograficznej. Opiekunem projektu będzie nauczyciel biologii, którego obowiązkiem będzie opieka nad grupami uczniów realizujących zadania projektowe, koordynowanie przygotowania wystawy i nadzór nad jej przebiegiem.