O Projekcie
Cele projektu i planowane efekty
Celem głównym projektu jest podnoszenie poprzez kształtowanie i rozwijanie kompetencji kluczowych, poziomu umiejętności, wiedzy, kreatywności, innowacyjności i pracy zespołowej uczniów ZS nr 6 w Rudzie Śląskiej. W ramach projektu uczniowie zostaną również objęci doradztwem edukacyjno-zawodowym. Podejmując takie działania mamy na celu przede wszystkim spowodowanie sytuacji, w której nasi absolwenci będą charakteryzowali się dobrym przygotowaniem zarówno do rynku pracy jak i do kontynuowania nauki na studiach wyższych. Pragniemy także rozwijać ich predyspozycje i zainteresowania poprzez szereg zajęć o charakterze pozalekcyjnym, w czasie których będziemy ukierunkowywać, pobudzać i rozwijać. W ramach zajęć dydaktyczno-wyrównawczych i przygotowujących do egzaminu maturalnego dążyć będziemy do likwidacji wszelkich braków, co przełoży się nie tylko na wyższą zdawalność egzaminu w szkole, ale przede wszystkim na wyższe jednostkowe wyniki, dając w ten sposób absolwentowi zdecydowanie lepsze szanse w dalszej działalności. Rozbudzanie zainteresowań, określanie własnych potrzeb i stworzenie własnej ścieżki rozwoju dla każdego uczestnika projektu to pierwszoplanowe działanie, które osiągnąć będzie można także poprzez zajęcia z zakresu doradztwa zawodowego i wsparcia psychologicznego. Planowane zajęcia obejmą także uczniów z orzeczeniem o potrzebie kształcenia specjalnego.
W projekcie wparciem zostaną objęci również nauczyciele w ramach doskonalenia umiejętności i kompetencji zawodowych w zakresie zgodnym z zaplanowanym w wieloletnim planie podnoszenia kompetencji zawodowych w ZS 6. Wszystkie planowane w projekcie działania są zgodne z określonymi w diagnozie potrzebami szkoły i wynikają z badań ankietowych poprzedzających jej stworzenie. Jednym z celów projektu jest kształtowanie postaw odpowiedzialności za środowisko naturalne. Planujemy w ramach zajęć pozalekcyjnych stworzenie dokumentacji fotograficznej poziomu rewitalizacji obszarów zdegradowanych przez przemysł. Prawidłowa realizacja powyższego projektu wpisze się w osiągnięcie celu operacyjnego w następujących wskaźnikach: Zdawalność egzaminu maturalnego.
Poprzez pracę z uczniami podnoszony jest ich poziom świadomości, odpowiedzialności i zaangażowania. Dodatkowe zajęcia o różnym charakterze nie tylko mogą wyrównać braki, ale przede wszystkim mogą podnieść poziom samooceny ucznia, który w świadomy sposób będzie dokonywał kolejnych życiowych wyborów. Praca w ramach zajęć rozwijających uzdolnienia stanie się z kolei pierwszym krokiem w stronę przyszłych działań badawczych i aktywności w kołach studenckich. Obie formy zajęć nie tylko wpłyną na podniesienie poziomu ogólnej wiedzy i umiejętności uczniów, ale przyczynią się także do kreowania ich cech osobowych, takich jak zaangażowanie, świadomości własnej wartości, chęć i umiejętność działania w ramach grupy, poczucie odpowiedzialności za kształt własnego regionu. Celem projektu jest także podnoszenie umiejętności informatycznych uczniów, co wpisuje się w wielorakie działania określane we wszystkich strategiach rozwojowych . Szkoła ponadgimnazjalna kształci uczniów zarówno na rynek pracy, który korzysta z innowacyjności placówek badawczo-rozwojowych, jak i dla potrzeb uczelni wyższych, które bezpośrednio kształcą kadry naukowe. Im lepiej przygotujemy ucznia, tym większe korzyści będzie miał z niego rynek pracy i uczelnia wyższa. A i on sam będzie zdecydowanie aktywniejszy, napędzany własnym sukcesem.
Finansowanie projektu
Projekt „Dziś matura - jutro studia. Podnosimy poziom kształcenia ogólnego w ZS6 im. M. Kopernika w Rudzie Śląskiej”- współfinansowany jest ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Śląskiego na lata 2014 – 2020 , dla osi priorytetowej: XI. Wzmocnienie potencjału edukacyjnego dla działania: 11.1. Ograniczenie przedwczesnego kończenia nauki szkolnej oraz zapewnienie równego dostępu do dobrej jakości edukacji elementarnej, kształcenia podstawowego i średniego dla poddziałania: 11.1.4. Poprawa efektywności kształcenia ogólnego – konkurs
Okres realizacji projektu
Termin rozpoczęcia projektu 2019-09-01
Termin zakończenia projektu 2022-03-15
Okres realizacji projektu planowany jest na 24 miesiące, rozpoczynając we wrześniu 2019 roku, a kończąc w sierpniu 2021. Głównymi działaniami w projekcie objęci zostaną uczniowie (rok szkolny 2019/2020, 2020/2021 oraz 2021/2022), w tym trzy roczniki maturzystów, którzy będą zdawali egzamin maturalny w maju 2020, 2021 i 2022 roku, zatem zajęcia skierowane do tych grup muszą zakończyć się w maju 2020, 2021, 2022. Pozostałe działania prowadzone będą systematycznie w ciągu roku szkolnego 19/20 do 21/22.
Miejsce realizacji projektu
- Zajęcia prowadzone będą w szkolnych pracowniach. Zajęcia prowadzić będą nauczyciele ZS 6,
- Spotkania z doradcą zawodowym i psychologiem odbywać się będą w salach lekcyjnych i gabinecie psychologa przez wykwalifikowanego specjalistę - doradca zawodowy i psycholog,
- Zajęcia językowe odbywać się będą w pracowniach językowych, wyposażonych w tablice multimedialne. Zajęcia prowadzone będą przez 2 nauczycieli języka niemieckiego przygotowanych do prowadzenia zajęcia z języka zawodowego.